Lunchritualer

Under ett par dagar nu så har jag varit på landet med Mamma, syster och Mormor. Alltid ser lunchen ut ungefär lika dant, jag kan berätta...

Mormor har stått och lagat mat dagen innan. Hon har gått ner till Konsum, köpt sin lilla oxfilébit och grönsaker för att sedan gå tillbaka och laga mat. Nu är det ju så att man absolut (enligt min åsikt) inte ska köpa något dyrt, mört kött för att göra köttgryta. Oxfilé ska man inte låta ligga och puttra i flera timmar. Slörseri med pengar tycker jag.
Anyway så börjar lunchtid närma sig på landet. Vi hjälper till att duka, och ta fram lite saker.
Sedan tar alla mat, och redan här börjar det. "Gud vad gott det ser ut", eller "Åh, vad gott det luktar", sedan när man tar sin första tugga så måste man säga "jättegott" och sedan ska man fortsätta "mm:a" flera gånger, gärna regelbundet under hela lunchen. Men självklart upprepa att det är gott. Mormor svarar antingen "Vad kul att ni tycker det" eller "Jag tycker inte att det har någon smak ja".

Och såhär fortsätter det, varje lunch (som mormorgjort) vi äter ute på landet. Hela tiden. Om och om igen. Dessutom är det nästan alltid köttgryta.

Men tro inte att jag sitter och är irriterad, eller bara stör mig på småsaker nu. Jag stör mig inte, det är bara lite kul att konstatera. Dessutom, måste jag ju komma ihåg det här om det nu skulle vara så att mormor tillslut inte orkar laga mat. Men det hoppas jag att hon gör. För köttgrytan är väldigt god.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits