www.systembloagetkampanj.se/argument

Jag tycker att det är väldigt intressant att diskutera sådana saker. Alla ungdomar kan få tag på sprit, alltid är det någon som känner någon som fixar. Det är väldigt intressant att lyssna, speciellt på läkaren som pratar om att ungdomar kan inte lära sig dricka alkohol. De vet inte var gränsen gå osv. Samtidigt som jag irriterar mig mycket på att han drar alla över en kam så säger någon annan person där vettiga saker också.
Jag märkte ganska snart vilket förhållande till alkohol vissa i min klass hade såfort de flyttade ner till Frankrike, där alkohol är mycet lättillgängligt. Att inte kunna gå ut på nattklubb utan att dricka innan är det vissa som inte klarar av. Jag har inga störra problem med det, tvärtom! Jag tycker att det är ganska skönt att gå ut utan att dricka någonting. Eller isf bara dricka någon drink på en bar innan, som man ändå inte blir påverkad av. Eller att ibland dricka sig lite berusad, och fortfarande behålla kontrollen, men aldrig dricka efter 12-slaget tycker jag kan vara ett bra mål.

 Att föräldrar ska ha nolltolerans mot alkohol håller jag dock inte med om. Samtidigt som jag heller inte tycker att man ska köpa ut åt sin 15-åriga son eller dotter. Jag tror att det är viktigt att ha en bra balans. I min familj har alkohol aldrig varit något som man dricker sig berusad på varje helg. Snarare ett glas vin, och någon enstaka gång en öl att njuta till maten. Att föräldrarna då ska dricka sig fulla, men ha nolltolerans mot barnen tills att det fyller 18, det fungerar ju inte. Då blir sprit någonting mycket spännande, och när man väl får tag på det och har chansen, ja då dricker man som fan. Jag har vänner vars föräldrar har nolltolerans, och som ljuger om föräldrarna frågar om det förekom någon sprit på festen. Varför inte ha en öppen relation istället? Om man ger sitt barn förtroende så behåller det förhoppningsvis detta. Samtidigt så tycker jag att alkoholgränsen ska sänkas till 18-års ålder i Sverige. Om man ska kunna rösta så ska man kunna köpa sig en flaska vin också. Inget mer med det.

Solen försvann nu tyvärr. Jag åker nog in till stan ändå och kollar läget.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits