Klimattankar

Har precis tittat på Al Gores film An Inconveinient Truth. Mycket bra film, men vi har sett mycket av det där förut. Jag måste nog säga att jag är den mest miljötänkande och miljövänliga i vår familj. Jag försöker få mina föräldrar att köpa shampo som är Svanmärkt, uppmuntrar min mamma till att återvinna plastförpackningar och tycker att det är sjukt att köpa lammstek från Nya Zeeland när man lika gärna kan köpa en som kommer från Sverige. Eller ännu bättre! Vi får lamm av våra sysslingar som har en ö ute i Stockholms skärgård. De slaktas på ön och hamnar sedan i någons frys. Nu har inte alla möjlighet att köpa sådant kött, men jag tycker själv att man inte ska eller behöver äta kött sju dagar i veckan.

Min värdfamilj i Frankrike har fått mig att spara mer på elen, främst för att den är ganska dyr därborta. I Sverige tänder jag ibland lampor i ett rum och sedan går jag ut från det, inte speciellt smart. Men en sak som jag blev riktigt chockad över var när jag hittade ett stort jäkla batteri i papperskorgen. ja har aldrig i mitt lite slängt ett batteri i en papperskorg. Jag plockade raskt upp det och tog med det hem till Sverige för att lägga den i en batteriholk, jag vet nämligen inte var man hittar dessa i Paris.

Filmen är skrämmande, men det som är mest skrämmande är att ingen bryr sig. Jag anser att det är upp till var och en att ansvara för sitt hem och hushåll. Men samtidigt måste politikerna prioritera denna fråga. Moderaterna säger "Regleringar kan aldrig ersätta det individuella ansvarstagandet som tillsammans med enskilt ägande främjar god hushållning.
Människan är unik. Respekten för människovärdet måste vara vägledande även i miljöarbetet. Människan har samvete, förnuft och kunskap
."
Men jag tror att det måste finnes fler regleringar, och mål inom moderaternas miljöpolitik. Nej nu orkar jag inte skriva mer. Om inget parti tar tag i miljöpolitiken tänker jag för sjutton rösta på de gröna när jag får rösträtt. Det såkallade flumpartiet behöver få lite mer att säga till om. För de verkar veta vad de pratar om, i alla fall när det gäller miljö.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits