Upprörda känslor vid frukostbordet

Oj oj oj. I morse så gick jag upp tidigt för att kunna äta en god frukost i lugn och ro. Självklart så kommer värdmorsan upp och ställer sig och gör frukost. Jag går struntar i det, och gör som jag hade tänkt göra till mitt rum och hämtar boken som jag läser just nu. De har nämligen ingen tidning här, utan man brukar äta frukost under tystnad för de tycker inte om att prata på morgonen. Jag äter min frukost i godan ro, S går ut en liten stund och pratar i telefon, jag fortsätter att äta. Sedan kommer hon tillbaka och äter sin frukost, frågar om jag kan rosta en macka till henne då jag sitter närmst. Javisst svarar jag och gör det snällt, sedan återgår jag till min bok. När hon är klar reser hon sig upp och börjar diska, skramlar lite med kastrullen och torkar den. Sedan utbrister hon bittert, C'est dommage que tu es parti prendre ton livre quand je mangais avec toi. C'est dommage. Jag blir lite förvånad över hennes reaktion och fnyser till och nästan flinar lite åt henne. Sedan svarar jag ganska trotsigt eller kanske mer med ironi i rösten, jag som trodde att ni inte tyckte om att prata på morgonen.

Herregud. Så när det passar henne att prata med mig under frukosten, då föväntas jag sitta och lyssna uppmärksamt. Jag borde ha svarat att när jag kom hit så var det ingen som ville prata med mig varken vid frukosten eller efter middagen, nu efter ett år här så tror jag att jag har blivit som ni. Jag tycker inte om att prata på morgonen. Haha, undrar hur hon hade reagerat då? Det har hänt ganska många gånger att jag suttit vid frukostbordet så kommer hon och grymtar god morgon, och hämtat en frukostbricka och tagit med sig frukosten. Vem är det som brukar vara osocial? Jag är medveten om att det kanske inte låter sådär jättetrevlig att sitta och läsa en bok på morgonen, men om man har bott här sen september och ingen fört en normal konversation under frukosten så tar man väll ändå förgivet att det inte borde spela någon större roll om jag läser min bok eller inte. Allting ska jämt vara på hennes villkor.



Kommentarer:
Postat av: Lisa

Ha en bra dag! ♥


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits